Information för användare

Vad du behöver veta som användare

Viss programmeringserfarenhet är nödvändig, t.ex. skript i C# för Unity3D (med tekniskt stöd från labbpersonal), javascript för ThreeJS eller visuella skript för Unreal Engine.

Tekniska specifikationer

I konkreta termer har Humanities Lab Varjo VR-2 och VR-3 kopplade till en stationär dator och konfiguration med externt spårningssystem (SteamVR), och Quest Pro och 3 fristående headset, mjukvarulösningar (baserade på Unity3D) för loggning av interaktioner med 3D-objekt och ögonstyrningsdata samt teknisk expertis.

Labbet har en Faro Focus fasskiftlaserskanner (IR) för större miljöer, en handhållen Artec Eva-skanner (strukturerat ljus) för medelstora objekt och två NextEngine trianguleringslaserskannrar för mindre objekt, samt ett differentiellt GPS-system för att ta koordinatpunkter och geolokalisera olika dataset (vanligtvis i GIS). Labbet har också expertis inom bildbaserad 3D-modellering.

Läs mer om labbets olika kurser och handledningar

Gör en projektansökan

Kontakt: vrhumlab.luse

Användarprojekt: "Utveckling av en scanningsprocedur för hållbar virtuell turism"

User project

A project conducted at the Department of Archaeology and Ancient History, Lund University, in collaboration between the Digital Archaeology Lab (DARKlab) and the Humanities laboratory has allowed to test a workable pipeline to integrate Virtual Reality-based Eye-Tracking with GIS analytic tools for the analysis of Cultural Heritage sites.

Read more about DARKlab.


 

Masterkurs

Digital Archaeology, Virtual Reality in Archaeology

Sidansvarig: Maja.Peterssonhumlab.luse | 2024-07-03