Ny spännande forskning i kontakt med gymnasielärare och -elever / New exciting research meets upper secondary school teachers and pupils

Published 22 April 2014

Under förmiddagen den 30 april arrangerar Humanistlaboratoriet och Forskningsnätet Skåne tillsammans en visning av Humanistlaboratoriets verksamhet för lärare inom Forskningsnätet och för fysikelever från S:t Petri skola i Malmö. Visningen följs av en serie av miniföreläsningar i Hörsalen, där forskare som använt Humanistlaboratoriets teknik berättar om sina nya forskningsresultat. Syftet med dagen är att å ena sidan visa på ny spännande forskning och å andra sidan skapa tillfälle för universitetsforskare och gymnasielärare och -elever att mötas och knyta kontakter som på sikt kan vara fruktbara för båda sidor. In collaboration with Forskningsnätet Skåne, the Humanities Lab arrange a demo of the lab facilities. The demo takes place on April 30, and the participants will be teachers within Forskningsnätet and physics-students from S:t Petri Upper Secondary School in Malmö. After the demo, researchers who have used the facilities in the lab tell more about their research results in mini-lectures in the SOL auditorium. The purpose of the day is on the one hand to show new, exciting research, and on the other to create opportunities for researchers at the university and teachers and pupils at the upper secondary school to connect.