"Kul att se hur olika forskare arbetar och inom vilka områden samt hur de använder all information och data."

Published 8 May 2014

Onsdagen den 30 april deltog ett 50-tal lärare från Forskningsnätet Skåne och elever från S:t Petri Skola i Malmö i en visning av Humanistlabbet. Stefan Lindgren demonstrerade labbets VR-miljö, och hur vi med hjälp av den kan gå in i ett hus i Pompeii. Susanne Schötz visade hur artikulografen kan lära oss mer om hur olika språkljud uttalas. Victoria Johansson berättade om hur skrivande kan undersökas med hjälp av skrivprogrammet ScriptLog som spelar in allt en skribent gör. Läggs ögonrörelsemätning till kan vi få en bild av hur vi tittar på vår text, alltså "läser" under skrivandet. Marcus Nyström och Roger Johansson visade hur ögonrörelsemätare ser ut, och hur det går till att mäta ögonrörelser, och några besökare fick se hur en förberedande kalibrering går till. Susan Sayehli visade EEG-utrustningen som bland annat kan användas för att mäta hur hjärnan bearbetar språket. Carolina Larsson och Jens Nirme demonstrerade motion capture-systemet, och besökarna fick möjlighet att se hur rörelser kan spelas in, för att t ex studera gester och kroppsrörelser. Efter labbvisningen följde korta föreläsningar i Hörsalen, där några labbmedarbetare återkom för att berätta mer om forskningsresultaten. Humanistlabbets chef Marianne Gullberg hälsade välkommen. Först redogjorde Marcus Nyström och Roger Johansson om resultatet av en undersökning som eleverna från S:t Petri Skola deltagit i. Eleverna hade delats in i två grupper som fick lösa olika fysikuppgifter medan deras ögonrörelser mättes. Den ena gruppen fick se bilder medan de löste uppgifterna, medan den andra gruppen löste uppgifterna utan. Det något förvånande resultatet var att bilderna inte verkade hjälpa eleverna att lösa fysikuppgifterna. Därefter berättade Victoria Johansson hur det ser ut när 17-åringar skriver, och hur deras skrivande ser ut jämfört med yngre och äldre åldersgrupper. Sedan följde en föreläsning med Susan Sayehli som berättade om hur EEG och ERP kan användas för att undersöka språkinlärning och språklig förståelse hos andraspråksinlärare. Slutligen föreläste Jana Holsanova om hur text och bild samspelar under läsandet och skapar förståelse. Efter en gemensam lunch för forskarna, lärarna och eleverna avslutades dagen med att eleverna tillsammans med Roger Johansson och Victoria Johansson, samt forskningsnätets Maria Brännström, fick en mer ingående föreläsning om forskningsmetodik. Här beskrevs hur resultatet från fysikuppgiften analyserats, och hur en forskare tänker när hen drar slutsatser. Några röster från eleverna som deltog under dagen: • 3D, det var roligt och kändes så verkligt. • Kul att se hur olika forskare arbetar och inom vilka områden samt hur de använder all information och data. • Roligt att se hur forskare arbetar och se hur det fungerar på ett labb. • Hur mycket det faktiskt går att göra med all den tekniska utrustning som finns, och hur vi faktiskt löser uppgifter enligt experimentet, vilket jag förstår men inte har insett tidigare. Att få vara med under ett experiment har också varit roligt. Och se hur forskare arbetar och vad de kommit fram till. Och hur folk i olika åldrar skriver var intressant! • Det roligaste och viktigaste har varit att man har fått vara med i ett experiment och sedan ta del av resultaten. Det har varit lärorikt och intressant att få veta vad experimentet har gett för resultat och vad som händer härnäst. Även kul att se hur det fungerar och ser ut i laboratorium.